Tøjfirmaet BESTSELLERs byggeri på Aarhus Havn med italienske natursten.
ZURFACE har leveret natursten til facader, udendørs belægninger, indvendigt gulv, tagterrasser, tekøkkener, toiletter og syv trappeløb.
Byen i byen er den indre beskrivelse af huset med variationer i det ellers stramme facadesystem.
Som en fin gestus er der både brugt natursten udvendig til facader og belægning og indvendigt i bygningen.
»BESTSELLERs kontorkompleks er tænkt som en by i byen med masser af taghaver og terrasser, fællesfunktioner og specialdesignede løsninger, først og fremmest med det sigte at skabe en arbejdsplads, der kan føles som et hjem,« siger partner i Arkitektfirmaet C.F. Møller, Julian Weyer.
»Komplekset, der har kanaler og vand på alle fire sider, markerer indgangen til den nye, urbane bydel Aarhus Ø på havnefronten, og de enkelte dele varierer fra en til tolv etager – som en mindre flåde af bygninger, som ligger forskudt i forhold til hinanden og skaber en mangfoldighed af kig og lysindfald i bygningernes indre. Byggeriets stringente udtryk hænger sammen med de smukt proportionerede bygningskroppe og facadeløsninger, som kan betragtes fra mange vinkler og fremhæver gavlene i de enkelte bygninger, samt brugen af ganske få og nøje udvalgte materialer med stor stoflighed og kvalitet – naturstenen, egetræet, den pladsstøbte beton, læder og matteret metal,« siger arkitekt Julian Weyer.
»De samme materialer går igen alle steder - her kan man virkeligt tale om, at inde og ude smelter sammen - nogle steder brugt på nye måder for eksempel som lofter, møbler eller vaskeskabe. Den rige stoflighed og detaljering betyder, at interiørerne ikke bliver kedelige eller sterile, som man ellers kunne tro med et så forenklet udtryk – tværtimod er det med til at skabe en stemning og karakter i rummene, som går langt ud over et standard kontormiljø og understreger BESTSELLERs image som en designdrevet virksomhed,« påpeger arkitekt Julian Weyer.
BESTSELLER og arkitekterne fra C.F. Møller har sammen valgt den italienske kalksten, Grigio Bottarga. ZURFACE har sat sin tydelige signatur på byggeriet med 12.000 kvadratmeter facadesten, hvor kalkstenen fremstår med en fin struktur med sandblæst og børstet overflade, 4.000 kvadratmeter udendørs belægninger, 7.000 kvadratmeter indvendigt gulv, 1.500 kvadratmeter belægning til tagterrasser, 26 tekøkkener, 83 toiletter, syv trappeløb og receptionsområdet.
Trapperne fungerer som enkle skulpturer i det ellers åbne gaderum. ZURFACE har sammenlimet stenene i en 90 graders vinkel i produktionen, så ståltrapperne fremstår mere massive. De 7.000 kvadratmeter indvendige gulve er kombineret med brede planker i røget, massiv egetræ. ZURFACE har leveret en slebet kalksten til bordplader og vægfliser i de 26 tekøkkener. På toiletterne er borde, vaske og vægfliser også med Grigio Bottarga med slebet overflade. Her er der brugt overskudssten fra facaderne. Det er primært Grigio Bottarga, der er brugt – undtagen de udendørs belægninger, hvor det er naturstenen Norah Basalt.
Byggeriet er på 46.000 kvadratmeter og rummer cirka 800 arbejdspladser, showrooms, auditorium, foto- og filmstudier, restaurant og faciliteter til modeshows og konferencer.
BESTSELLER-byggeriet er holdt i fire hovedelementer: In-situ beton, glas, mørkt egetræ og natursten.
STED/ Aarhus, PIER 2
OPFØRELSESÅR/ 2015
ARKITEKT/ C.F. Møller
BYGHERRE/ BESTSELLER A/S
MATERIALE/ Grigio Bottarga, Norah Basalt
REFERENCER / BESTSELLER interiør, BESTSELLER gulve, BESTSELLER facader