Tøjfirmaet BESTSELLERs byggeri på Aarhus Havn med italienske natursten.
ZURFACE har leveret natursten til facader, udendørs belægninger, indvendigt gulv, tagterrasser, tekøkkener, toiletter og syv trappeløb.
Byen i byen er den indre beskrivelse af huset med variationer i det ellers stramme facadesystem.
BESTSELLER og arkitek-terne har valgt stenen Grigio Bottarga.
»Komplekset, der har kanaler og vand på alle fire sider, markerer indgangen til den nye, urbane bydel Aarhus Ø på havnefronten, og de enkelte dele varierer fra en til tolv etager – som en mindre flåde af bygninger, som ligger forskudt i forhold til hinanden og skaber en mangfoldighed af kig og lysindfald i bygningernes indre. Byggeriets stringente udtryk hænger sammen med de smukt proportionerede bygningskroppe og facadeløsninger, som kan betragtes fra mange vinkler og fremhæver gavlene i de enkelte bygninger, samt brugen af ganske få og nøje udvalgte materialer med stor stoflighed og kvalitet – naturstenen, egetræet, den pladsstøbte beton, læder og matteret metal,« siger arkitekt Julian Weyer.
»De samme materialer går igen alle steder og her kan man virkelig tale om, at inde og ude smelter sammen. Nogle steder er materialerne brugt på nye måder for eksempel som lofter, møbler eller vaskeskabe. Den rige stoflighed og detaljering betyder, at interiørerne ikke bliver kedelige eller sterile, som man ellers kunne tro med et så forenklet udtryk – tværtimod er det med til at skabe en stemning og karakter i rummene, som går langt ud over et standard kontormiljø og understreger BESTSELLERs image som en designdrevet virksomhed,« fortæller arkitekt Julian Weyer.
BESTSELLER og arkitekterne fra C.F. Møller har sammen valgt den italienske kalksten Grigio Bottarga. ZURFACE har sat sin tydelige signatur på byggeriet med12.000 kvadratmeter facadesten, hvor kalkstenen fremstår med en fin struktur med sandblæst og børstet overflade, 4.000 kvadratmeter udendørs belægninger, 7.000 kvadratmeter indvendigt gulv, 1.500 kvadratmeter belægning til tagterrasser, 26 tekøkkener, 83 toiletter, syv trappeløb og receptionsområdet.
Trapperne fungerer som enkle skulpturer i det ellers åbne gaderum. ZURFACE har sammenlimet stenene i en 90 graders vinkel i produktionen, så stentrapperne fremstår mere massive. De 7.000 kvadratmeter indvendige naturstensgulve er kombineret med brede planker i røget, massiv egetræ. ZURFACE har leveret en slebet kalksten til bordplader og vægfliser i de 26 tekøkkener. Samme sten og overfladebehandling er valgt til gulve, vægge og vaskeskabe på toiletterne. Her er der brugt overskudssten fra facaderne. Der er primært brugt stenen Grigio Bottarga – undtagen til den udendørs belægning, hvor det er naturstenen Norah Basalt.
Byggeriet er på 46.000 kvadratmeter og rummer cirka 800 arbejdspladser, showrooms, auditorium, foto- og filmstudier, restaurant og faciliteter til modeshows og konferencer.
BESTSELLER-byggeriet er holdt i fire hovedelementer: In-situ beton, glas, mørkt egetræ og natursten.
STED / Aarhus, PIER 2
OPFØRELSESÅR / 2015
ARKITEKT / C.F. Møller
BYGHERRE / BESTSELLER A/S
MATERIALE / Grigio Bottarga, Norah Basalt
REFERENCER / BESTSELLER belægninger, BESTSELLER interiør, BESTSELLER gulve